Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Trendy i produkty

Smak chrupiącego ziemniaka
2009-09-21

Czasy, w których frytki kojarzone były jedynie z kawałkiem smażonego ziemniaka dawno już przeszły do historii. Dzisiejsza oferta rynkowa tworzy zupełnie nową jakość. Karbowane, proste, klasyczne, super długie i cienkie frytki sprawiają, że restauratorzy, a przede wszystkim szefowie kuchni, mają ogromne pole do popisu.

Frytki są produktem, który gości w naszym kraju od bardzo dawna. Jednak dopiero po 1989 roku, kiedy do Polski zaczęły napływać zwyczaje kulinarne z Zachodu, zwłaszcza Stanów Zjednoczonych, frytki stopniowo zajmowały coraz bardziej znaczące miejsce w rodzimej gastronomii. Lokale typu fast-food, cieszące się ogromną popularnością rodaków, sprawiły, że frytki stały się bardzo powszechną potrawą i na dobre zagościły w menu wielu restauracji. Firmy produkujące ziemniaczane smakołyki wprowadziły do swej oferty artykuły skierowane specjalnie do gastronomów. Choć na pierwszy rzut oka różnica jest niewielka są one nieco inne od tych spożywanych na co dzień w domach.
Frytki przeznaczone dla gastronomii smaży się we frytkownicach o dużej mocy, natomiast frytki detaliczne można również przyrządzić w piekarniku, co warunkuje wybór gatunku ziemniaka do produkcji danego rodzaju frytki. Dodatkowo frytki gastronomiczne charakteryzują się relatywnie krótkim czasem smażenia i wysoką wydajnością wagową, gdyż dla kucharzy te cechy świadczą o wysokiej użyteczności produktu – mówi Anna Patrzałek, asystent departamentu marketingu w firmie Farm Frites.
Obserwując ofertę firm zaopatrujących sektor HoReCa we frytki widać wyraźnie, że z roku na rok przybywa nowych produktów. Oprócz klasycznych kształtów dostępne są także karbowane, super długie i cienkie. Różnią się między sobą smakiem, temperaturą i czasem smażenia, wydajnością, czasem utrzymywania ciepła oraz zawartością białka, węglowodanów i tłuszczu. Niektóre firmy wprowadziły na rynek produkty premium, charakteryzujące się wysoką jakością wynikającą z użycia specjalnie wyselekcjonowanych ziemniaków. Bardzo popularną kategorią frytek są te, które można przyrządzić w ekspresowym tempie – 90 sekund. Produkty te idealnie sprawdzają się w restauracjach z dużą rotacją klientów.
W naszej firmie „szybkie” frytki należą do kategorii Fast Fry. Warto również wspomnieć, iż frytki z tej kategorii wraz z frytkami Premium można przechowywać w dwojaki sposób. Pozwala na to technologia Freeze chill, która umożliwia przechowywanie frytek standardowo w zamrażarce w – 18°C lub w lodówce w temperaturze +4°C- aż do 7 dni – najdłużej na rynku – dla frytek Premium i do 4 dni dla frytek Fast Fry – wyjaśnia Anna Patrzałek.
Jak widać, jest w czym wybierać. Kucharze mają wiele możliwości by dobrać frytki odpowiadające ich daniom. Dokonując wyboru należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Głównie po to, by nie dać się nabrać na – z pozoru – niską cenę.
Głównym aspektem branym pod uwagę przy wyborze frytek dla lokalu powinna być ich jakość, a co za tym idzie również wydajność. Te dwa czynniki warunkują zadowolenie klienta z posiłku, jak również restauratora. Niestety w obecnej, niepewnej sytuacji na rynku gastronomicy często kierują się niską ceną przy wyborze frytek. Jednakże, na podstawie przeprowadzonych testów wiadomo, że tanie mrożone produkty ziemniaczane zawierają bardzo dużą ilość wody. Woda ta podczas przyrządzania odparowuje, co wydłuża czas smażenia we frytownicy, a to natomiast powoduje, że frytki są miękkie i nasią?knięte olejem. Trzeba również wziąć pod uwagę fakt, iż w rezultacie nie oszczędzamy na produkcie, ponieważ płacimy za niego i za wodę, która się w nim znajduje. Lokale gastronomiczne o dużej rotacji klientów powinny brać również pod uwagę czas przygotowania produktu. Tutaj najlepiej sprawdzają się frytki Fast Fry, które są gotowe w 90sek. Umożliwia to szybszą obsługę większej liczby klientów – mówi Anna Patrzałek. – Patrząc szerzej na temat, należy również zwrócić uwagę na szerokość asortymentu firmy zaopatrującej lokal gastronomiczny w mrożone produkty ziemniaczane. Wprowadzając do menu inne linie produktowe takie jak np. specjalności ziemniaczane czy produkty schłodzone, czynimy go bardziej interesującym dla naszych klientów – dodaje.
Dzięki staraniom firm, które z produkcji frytek uczyniły prawdziwą sztukę, ziemniaczane specjały są dziś dostępne nie tylko w lokalach typu fast-food, gdzie królowały od zawsze. Coraz częściej można je spotkać w menu tradycyjnych, a nawet eleganckich restauracji. Zwiększa się także wachlarz możliwości wykorzystania frytek. Oprócz tradycyjnie „frytkowych” dań, takich jak smażona ryba czy mięso często podaje się je razem z serami lub warzywami. Widać więc wyraźnie, że frytki na dobre zagościły w polskiej gastronomii.       z

TEKST: WOJCIECH NAPORA

 

 

 

 

 

 

 

Czasy, w których frytki kojarzone były jedynie
z kawałkiem smażonego ziemniaka dawno
już przeszły do historii. Dzisiejsza
oferta rynkowa tworzy zupełnie
nową ja?kość. Karbowane, proste,
klasyczne, super długie i cien-
kie frytki spra?wiają, że res-
tauratorzy, a przede wszystkim
szefowie kuchni, mają ogromne
pole do popisu.


*****

TEKST: WOJCIECH NAPORA
FOT:ARCHIWUM

*****

PRODUKT

*****

(

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.015116