Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Trendy i produkty

Mrożonki na... mrozy
2008-12-17

Specyfikę okresu zimowego w gastronomii kształtują dwie ważne tendencje. Pierwszą z nich jest trudniejszy niż w innych porach roku dostęp do produktów świeżych oraz wyższe ich ceny – dotyczy to szczególnie warzyw i owoców. Zima to jednocześnie okres świąteczno-karnawałowy, co oznacza zapotrzebowanie na specyficzne, tylko w tym czasie podawane potrawy. Z pomocą szefom kuchni spieszą więc producenci i dystrybutorzy mrożonek warzywno-owocowych. Asortyment tego rodzaju produktów na polskim rynku regularnie się powiększa.

Dostępność warzyw i owoców w sezonie zimowym jest z oczywistych względów utrudniona, jednak trudno wyobrazić sobie profesjonalną kuchnię bez tych podstawowych przecież grup produktów. Alternatywą dla świeżych, ale drogich produktów, są mrożonki i mieszanki owocowo-warzywne. Za ich stosowaniem przemawia kilka ewidentnych zalet. Przede wszystkim są to produkty mniej lub bardziej przetworzone, co pozwala oszczędzić pracę związaną z obieraniem, krojeniem i wszelkiego rodzaju wstępną obróbką. W zasadzie większość dostępnych na rynku mrożonek z tej grupy asortymentowej nadaje się do natychmiastowego użycia. Wygodne jest również przechowywanie – w przypadku mrożonych warzyw i owoców nie istnieje problem jakiegokolwiek psucia, a terminy przydatności do spożycia są zazwyczaj naprawdę długie. Szczególnie przydatne są mieszanki, które z powodzeniem można stosować na przykład jako gotową, przyjemnie skomponowaną przystawkę.
– Zimą dobrze sprzedają się przede wszystkim produkty mono, takie jak brokuły, kalafior, marchew, fasola itp. – mówi Paweł Baranowski, zastępca dyrektora handlowego w firmie Oerlemans Foods Polska. – Powodzeniem cieszą się również niektóre rodzaje mieszanek, z uwagi na fakt, że można je zastosować jako przystawki w gotowej formie bez konieczności modyfikacji ich składu. Ich uniwersalność pozwala na wykorzystanie jako oddzielnego dania w postaci warzyw gotowanych lub warzyw na parze oraz produktu połączonego z innymi dodatkami lub sosami. Ponadto w okresie świątecznym dużym powodzeniem cieszą się owoce – truskawki, maliny, jagody, wiśnie, śliwki, a ponadto grzyby pod każdą postacią.
Zimowe specjały
Jednak nie tylko cena, dostępność i walory użytkowe decydują o tym, że szefowie kuchni zimą częściej sięgają po mrożonki. Sezon ten posiada swoją specyfikę, nieodłącznie związaną ze świętami oraz z karnawałem. Tradycyjne polskie potrawy królują nie tylko na świątecznych stołach w prywatnych domach, ale również w restauracjach. Także sylwester i następujące po nim tygodnie noworocznych szaleństw wymagają przygotowania specjalnego menu.
– Okres zimowy to zarówno czas przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia, sylwestra i obchodów Nowego Roku, jak również karnawału – informuje Radosław Drzewiecki, dyrektor ds. handlu i marketingu firmy Globus Polska. – W tym czasie szczególną popularnością wśród restauratorów oraz firm cateringowych cieszą się produkty wykorzystywane do przygotowania potraw charakterystycznych dla poszczególnych świąt jak również dań rozgrzewających i bardziej sycących niż w diecie wiosenno – letniej. Najbardziej popularne są mieszanki warzywne, marchew i brokuły, a także pieczarki. Powodzeniem cieszą się również mrożone owoce, a szczególnie truskawki, wiśnie i maliny, które doskonale nadają się do przygotowania koktajli, deserów i ciast.
Większość obecnych na rynku produktów dostępna jest zarówno w wersji detalicznej jak i hurtowej. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu restauracji i zakładów gastronomicznych, producenci i dystrybutorzy oferują produkty w większych, bardziej ekonomicznych opakowaniach. Standardowe opakowanie mrożonych warzyw to 2,5 kg, natomiast wiele firm oferuje swoim klientom także możliwość zakupu produktów w dużych pojemnikach zbiorczych – dotyczy to głównie mrożonych owoców, które sprzedawane są standardowo w pojemnikach dziesięciokilogramowych.
Będzie więcej
Pomimo że szefowie kuchni mają do dyspozycji naprawdę szeroką gamę mrożonek warzywnych i owocowych oferowanych na rodzimym rynku, producenci i dystrybutorzy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Wiele firm regularnie rozszerza swój asortyment i wprowadza nowości. Od kilku sezonów coraz większą popularnością cieszą się między innymi mrożone grzyby, szczególnie poszukiwane w okolicach świąt, a firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją mrożonek regularnie rozwijają tę grupę asortymentową. Coraz bogatsza staje się również oferta przeróżnych mieszanek, coraz częściej komponowana z wykorzystaniem nowych, dotąd mało popularnych w naszym kraju warzyw i owoców. Zresztą producenci bacznie obserwują rynek i szybko reagują na pojawiające się zapotrzebowanie.
– Niedawno wprowadziliśmy do oferty mrożoną dynię i z satysfakcją zauważamy, że cieszy się coraz większą popularnością wśród klientów – informuje Ewa Turkowiak, specjalista ds. public relations w firmie Farutex. – Wprowadzając nowości kierujemy się zapotrzebowaniem związanym z nowymi trendami, pomysłami kulinarnymi i różnorodnym menu. Ostatnio pojawiły się na przykład zapytania o jeżyny.
Mrożone warzywa i owoce stanowią nieodłączny element zimowego gotowania. Stanowią też atrakcyjną alternatywę dla świeżych, ale często nazbyt sztucznych i wcale nie tanich produktów z importu. Jednocześnie dynamiczny rozwój rynku mrożonek i panująca na nim konkurencja – która zawsze działa na korzyść klienta – dają podstawy, aby spodziewać się nowych, jeszcze ciekawszych, kolorowych i smaczniejszych kompozycji. z

*******************

Tekst: JUSTYNA ŁotowskA
Fot. Shutterstock

*******************

Na zimowy stół

*******************

Filet z łososia podany z chrupiącymi brokułami
(przepis firmy Farutex na 4 porcje)

• 800 g filetu z łososia (Limito) • 600 g Brokułów Bonduelle • 0,1 l białego wina wytrawnego • 300 g ryżu długoziarnistego • 40 ml sosu sojowego jasnego • 80 g masła klarowanego (Debic) • 20 ml soku z cytryny • 0, 2 l oleju roślinnego (Delizio) • sól, pieprz czarny (Ubena) • 120 g glazury lemon chipotle (Santa Maria)
Łososia porcjujemy i marynujemy około 12 godzin w marynacie przygotowanej z oleju, sosu sojowego, soku z cytryny i białego wytrawnego wina. Wyjmujemy z marynaty i smażymy na patelni lub na grillu. Podajemy z glazurą Santa Maria. Brokuły blanszujemy we wrzącej, osolonej wodzie lub na parze. Różyczki brokułów powinny być twardawe. Ryż gotujemy (opcjonalnie można połączyć z dzikim ryżem). Na talerzu układamy ryż. Obok kładziemy usmażony filet z łososia i brokuły polane klarowanym masłem. Glazurą lemon chipotle polewamy część łososia, dekorujemy cytryną i świeżymi ziołami.

Koktajl truskawkowy
z płatkami migdałów i zielonym pieprzem
(przepis firmy Globus Polska)
• 450g (1 paczka) mrożonych Truskawek Felco • 225 g cukru pudru • 30 g płatków migdałów • ok. 15 g zielonego pieprzu • świeża mięta i truskawka do dekoracji

Truskawki rozmrozić i zmiksować z cukrem pudrem w blenderze. Rozlać do naczyń, posypać płatkami migdałów i ziarnami zielonego pieprzu konserwowego. Udekorować gałązka mięty i truskawką. Podawać schłodzone

*******************

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.012303