Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Przegląd wyposażenia

Preparaty bezpieczeństwa
2009-06-02

O tym, jak wielką wagę ma w lokalach gastronomicznych utrzymanie higieny na najwyższym poziomie nie trzeba już dziś nikogo przekonywać. Nie zmienia to jednak faktu, że jak pokazuje praktyka, pracownicy wielu polskich restauracji w dalszym ciągu nie do końca znają procedury utrzymania czystości i nie zawsze potrafią odpowiednio stosować dostępne środki chemiczne. A właśnie to ostatnie ma wręcz fundamentalne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa klientów.

Stosowanie odpowiednich środków czystości, właściwych dla danych powierzchni, skutecznych i bezpiecznych zarówno dla elementów wyposażenia, jak i dla pracowników oraz klientów, a także stosowanie właściwych technologii czyszczenia i akcesoriów do tego przeznaczonych – to jedne z najważniejszych zasad utrzymania higieny w zakładach gastronomicznych. By je spełnić nie wystarczy tylko systematyczne czyszczenie pomieszczeń, narzędzi i urządzeń. Potrzebny jest również wysoki poziom świadomości pracowników oraz kadry zarządzającej restauracją, a także wiedzy o obowiązujących obecnie przepisach sanitarnych, normach HACCP i właściwościach dostępnych środków czystości.
Przede wszystkim personel restauracji powinien zdawać sobie sprawę, że gama preparatów chemicznych wykorzystywanych do utrzymania higieny w obiektach restauracyjnych różni się zasadniczo od tej przeznaczonej do zapewnienia czystości w innych obiektach np. szkołach, sklepach, obiektach przemysłowych, szpitalach i – co ważne – w ich domach.
- Wynika to z faktu, że każdy obiekt czy grupa obiektów ma inną specyfikę – występują w nich różne formy zabrudzeń, wykorzystywany jest różny sprzęt sprzątający, wreszcie przyjęte są różne normy bezpieczeństwa związane z utrzymaniem higieny w danym miejscu – mówi Łukasz Góra asystent ds. wdrożeń i szkoleń w firmie Voigt.
Jak się jednak okazuje w praktyce, lekceważenie tej, dość oczywistej prawdy może mieć i ma poważne konsekwencje w wielu restauracjach. Stosowanie niewłaściwych preparatów chemicznych, bądź odpowiednio dobranych środków ale za to niezgodnie z zaleceniami producenta – na przykład wedle własnego uznania wynikającego choćby z przyzwyczajeń wyniesionych z domu, skutkuje często niewłaściwym postępowaniem i powoduje realne zagrożenia dla zdrowia klientów danego lokalu.
- Efektem jest sytuacja, gdy pracownicy stosują zbyt wysokie stężenia roztworów roboczych uzyskiwanych z koncentratów, lub też, śpiesząc się nie pozwalają na wystarczająco długi czas działania preparatów dezynfekujących. By wyeliminować te dość powszechnie występujące błędy należy dopilnować, aby roztwory uzyskiwane z koncentratów były wykonywane za pomocą specjalnych dozowników dostarczanych przez producenta środka czystości. W przypadku pośpiechu – rozwiązaniem mogą być szkolenia i uświadomienie pracownikom zagrożenia wynikającego z niewystarczającej czystości mikrobiologicznej – wyjaśnia Beata Mularska dyrektor marketingu JohnsonDiversey Polska sp. z o.o.

Chemia z instrukcją
Czym więc charakteryzować się powinny preparaty używane do utrzymania czystości w lokalach gastronomicznych i jak należy je stosować? Ogólnie rzecz ujmując muszą spełniać wysokie wymagania użytkowe i związane z bezpieczeństwem ich stosowania.
- Przede wszystkim powinny mieć dokumenty Świadectwa Jakości Zdrowotnej potwierdzające możliwość ich stosowania w przemyśle spożywczym. Preparaty do higieny kuchennej muszą mieć natomiast odpowiednie dopuszczenia do powierzchni mających kontakt z żywnością – dodaje Łukasz Góra.
Istotną cechą środków przeznaczonych dla branży HoReCa jest widoczny podział preparatów pod względem ich przeznaczenia. Zupełnie inne działanie i cechy mają preparaty wykorzystywane w obszarze kuchennym, a inne w utrzymaniu czystości samej restauracji oraz toalet dla gości i personelu.
Ta pierwsza grupa, mająca w większości charakter zasadowy obejmuje m.in. środki do mycia naczyń, grilli, elementów ze stali szlachetnej, lodówek, lad chłodniczych, środki do dezynfekcji powierzchni roboczych i innych. Druga grupa obejmuje preparaty dla pomieszczeń restauracyjnych, które na ogół mają charakter neutralny. Służą one m.in. do bieżącego utrzymania czystości posadzek, stolików, krzeseł, elementów szklanych i drewnianych, a także tapicerek i ogólnego wyposażenia sal. Natomiast do utrzymania czystości w toaletach (na przykład do dezynfekcji muszli klozetowych, ale także klamek i umywalek), będących zresztą często najbardziej problematycznym miejscem pod tym względem, używa się silniejszych środków o charakterze kwaśnym.

Błędy restauratorów
Zróżnicowanie wymagań jakie stawia utrzymanie czystości w poszczególnych pomieszczeniach restauracyjnych, pociąga za sobą również konieczność odpowiedniego dostosowywania  częstotliwości i sposobu mycia poszczególnych stref i powierzchni. Dla przykładu – oczyszczanie blatów roboczych powinno odbywać się zdecydowanie częściej niż np. powierzchni pionowych. Na ogół zasady te wynikają z oczywistych przesłanek i codziennej praktyki. Jednak opieranie się tylko na zasadach wynikających ze zdroworozsądkowego podejścia pracowników, to zdecydowanie za mało, by higiena w obiektach restauracyjnych była wystarczająca. Dlatego tak istotne jest przygotowanie odgórnych procedur, mogących przybrać formę obiektowych instrukcji albo planów higieny. Powinny one być tworzone na podstawie wymagań ujętych w HACCP. Ważne by regulowały nie tylko ogólne zalecenia, ale również poszczególne zabiegi choćby często tak lekceważoną czynność jak mycie dłoni.
- Bo przecież skrupulatna higiena rąk to najłatwiejszy sposób zapobiegania zachorowaniom pochodzącym od rozprzestrzeniających się w kuchniach bakterii. Równie decydującym czynnikiem w walce z bakteriami, jak mycie rąk, jest prawidłowe ich osuszanie. Jak wynika z badań najbardziej higieniczną metodą jest osuszanie dłoni za pomocą jednorazowych papierowych ręczników – mówi Julia Warelis, junior product&market manager w SCA Hygiene Products sp. z o.o.
Ale instrukcje dla pracowników to nie tylko zestaw wskazówek dotyczący poszczególnych działań. Jeśli procedury i cały dokument zostaną odpowiednio skonstruowane mogą się okazać pomocne w wielu innych dziedzinach.
- Plan higieny oprócz bezpośredniego wpływu na jakość sprzątania, pozwala obniżyć koszty, oraz jest ważnym elementem instruktażowym – mówi Łukasz Góra.
Niestety, jak się często okazuje w praktyce, managerowie wielu restauracji zapominają o konieczności przeprowadzania regularnych szkoleń z zakresu stosowania odpowiednich środków i technik czyszczenia. A przecież, jako współodpowiedzialni za poziom czystości w lokalu powinni przykładać jak największą wagę i do instruowania pracowników, i do kontrolowania ich poczynań np. poprzez odbywające się co jakiś czas sprawdziany i audyty.

Katarzyna Hryniewicka
Fot.: Fotolia.com

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.013500