Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Przegląd wyposażenia

System dla każdego
2009-02-18

Czy można wyobrazić sobie nowoczesną restaurację bez zainstalowanego w niej systemu komputerowego? Zdecydowanie nie. Systemy komputerowe, od wielu lat obecne na naszym rynku, ułatwiają sprzedaż, systematyzują pracę i umożliwiają kontrolę zarówno w małych lokalach jak i dużych restauracjach.

Jednym z częściej zadawanych pytań przez właścicieli małych lokali gastronomicznych jest to, czy system komputerowy sprawdzi się w ich punkcie. Z wypowiedzi przedstawicieli firm zajmujących się tworzeniem oprogramowania dla gastronomii wynika, że wielkość restauracji nie ma decydującego znaczenia.
Większe znaczenie niż wielkość lokalu ma to, co chcemy osiągnąć przy pomocy systemu, do rozwiązania jakich problemów system ma służyć. Często doradzamy naszym klientom, jaki system najlepiej sprawdzi się w ich lokalu. Zależy to, w dużej mierze, od specyfiki restauracji i organizacji pracy. Jeśli lokal jest mały, ale obsługuje głównie sprzedaż na wynos, wtedy najlepiej sprawdzi się program do obsługi sprzedaży z modułem obsługującym zamówienia telefoniczne. Gdy lokal jest mały, ale jest duża rotacja gości i zależy nam na jak najszybszym przyjęciu zamówienia, wtedy doskonale sprawdzą się bezprzewodowe palmtopy dla kelnerów. Gdy zależy nam na kontroli pracowników i zminimalizowaniu kosztów, wtedy powinniśmy zainwestować w program magazynowy, który pozwoli nam rozliczyć zarówno bar jak i kuchnię – radzi Agnieszka Zawadzka z firmy P.P.W. GiP Sp. z o.o.
Do każdego indywidualnie
Niemal każda firma ma w swym portfolio oprogramowanie, które sprawdzi się zarówno w małej jak i dużej restauracji.
– Przygotowanie oferty dla restauracji jest bardzo indywidualne, w zależności od restauratorów, ich wymagań oraz możliwości finansowych – wyjaśnia Aneta Makowska, specjalista ds. promocji i reklamy w firmie HS Partner Pro-Test S.A.
Mniejsze obiekty mogą skorzystać z naszego pakietu Ovation – jest to specjalna konfiguracja systemu Micros 3700 w zakresie używanego sprzętu (limit do 3 kas kelnerskich) oraz wliczonych w cenę pakietu dodatkowych modułów. Taki pakiet jest dużo atrakcyjniejszy cenowo, jednak producent ogranicza możliwość jego rozbudowy np. o kolejną kasę kelnerską – dodaje Piotr Szpytma, Senior Consultant Micros-Fidelio Polska Sp. z o.o.
Innym pytaniem, które często zadają właściciele niewielkich lokali jest to, czy koszta nie przewyższą zysków z takiej instalacji.
Koszty powinny być i są czynnikiem decydującym. Wielkość lokalu jest tu oczywiście jakimś wskaźnikiem, choć w istocie decydują obroty lokalu, a nie sama powierzchnia. Klienci bardziej doświadczeni przed wyborem systemu biorą pod uwagę również koszty związane z utrzymaniem operacji lokalu i zabezpieczeniem przepływających tam pieniędzy. Analizie wtedy podlegają koszty zakupu i utrzymania systemu w stosunku do kosztów ponoszonych na dodatkowe osoby zajmujące się kontrolą. Podobnie rzecz się ma przy obiektach posiadających w określonych porach dnia 100% wykorzystania powierzchni. Dobry system może pomóc w szybszej obsłudze gościa, co można porównać do ewentualnego posiadania większej powierzchni. Taka analiza może zmienić pierwotnie planowane, zabudżetowane wydatki na system. Oczywistym jest jednak fakt, że klienta musi być w rozumieniu biznesowym „stać” na dany system komputerowy – twierdzi Piotr Szpytma.
Podobnie tę kwestię widzi Agnieszka Zawadzka, która radzi:
Właściciel lokalu gastronomicznego sam musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy inwestycja w program nie jest dla niego zbyt dużym obciążeniem finansowym. Klientom, którzy boją się ryzyka związanego z zakupem systemu oferujemy jego dzierżawę. Pozwala to na zmniejszenie kosztów (płatność rozłożona jest na raty) i ryzyka (jeśli okaże się, że system się nie sprawdza lub lokal z jakiegoś powodu przestaje istnieć, wtedy system wraca do naszej firmy).
Należy także pamiętać o tym, że większość systemów gastronomicznych działa modułowo. Można więc zacząć od minimum (jednego stanowiska), a z czasem rozbudowywać oprogramowanie o kolejne funkcje i moduły dodatkowe.
Inwestycja na lata
Oprócz pytań o opłacalność i efektywność działania takich systemów w małych restauracjach bardzo ważna jest kwestia serwisu i szkoleń. Także i w tym przypadku producenci mówią zgodnie, że wielkość lokalu nie gra roli i każdemu oferuje się pełny pakiet usług.
Serwis i szkolenia są niezależne od wielkości restauracji. Jeśli właściciel w ramach wdrożenia życzy sobie pełen pakiet, wówczas go dostaje – mówi Aneta Makowska.
Również Piotr Szpytma zapewnia, że jego firma oferuje szkolenia i serwis wszystkim, bez względu na metraż lokalu.
Różnice mogą dotyczyć jedynie godzin gotowości serwisu, czasów reakcji w przypadku umów serwisowych, a w przypadku szkoleń – różna jest ilość dni oraz osoby, które są szkolone. W małych lokalach bywa, że szkolony jest tylko właściciel czy menedżer, by mając pełną wiedzę sam decydował, kto i w jakim zakresie będzie wykonywał poszczególne czynności w systemie – wyjaśnia.
Decydując się na wybór oprogramowania powinniśmy pamiętać, że system taki będzie nam służył przez wiele lat, dlatego warto przemyśleć decyzję i dokładnie sprawdzić rynkową ofertę. (...)

Wojciech Napora

Pełny tekst można przeczytać w papierowym wydaniu Restauratora 1/2009

 

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.012325