Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Przegląd wyposażenia

Czystość się opłaca
2008-11-13

Każdy, kto otwierał restaurację bądź inny punkt gastronomiczny, stawał zawsze przed tym prostym dylematem – jaki wybrać środek do mycia naczyń, sztućców i szkła, by było tanio i wydajnie. Przy tak zwanym dobrym dniu w lokalu może się zdarzyć, że te same naczynia czy sztućce będą myte po kilkanaście razy.

Średniej wielkości restauracja Kabaret, lokal na 80 miejsc siedzących w nie największym z wojewódzkich miast Polski, jakim jest Białystok, zużywa średnio około siedmiu litrów koncentratu czyszczącego w ciągu miesiąca. Jednocześnie oczywiste jest, że czysty talerz, widelec czy kieliszek są wizytówką lokalu. Na podstawie ich czystości i połysku niejeden klient wyrabia sobie zdanie na temat restauracji jeszcze na długo przed tym, nim zdąży skosztować podawanych w niej specjałów, a że podobno 80% naszej populacji to wzrokowcy, na środkach myjących nie warto oszczędzać – na dłuższą metę to się po prostu nie opłaca.

Rozsądny wybór
Przeglądając oferty producentów widać gołym okiem, że jest z czego wybierać. Jedne środki myją, drugie nabłyszczają, jeszcze inne spełniają obie te funkcje. Jak zatem wybrać właściwy środek, czym się przy takim wyborze kierować, na jakie parametry warto zwrócić uwagę?
W dobie wolnego rynku i zdrowej konkurencji restauratorowi przychodzą z pomocą sami producenci, od których możemy dziś oczekiwać nie tylko folderów reklamowych, ale również fachowych porad, bezpłatnych pokazów, próbek testowych, wyliczeń kosztów.
– Środki powinny być przede wszystkim skuteczne, przetestowane i zaakceptowane przez klienta. W trakcie pokazu środków można dokładnie określić potrzeby dla danego punktu gastronomicznego, a następnie tak dobrać paletę środków, aby w jak największym stopniu spełniała oczekiwania klienta. W tym przypadku najważniejsze są konkretne potrzeby, które jesteśmy w stanie wspólnie z nim określić – mówi Szczepan Kroll z firmy Ecolab. – Bardzo ważna jest możliwość przetestowania środków chemicznych do maszynowego mycia i nabłyszczania naczyń, wtedy nabiera się pewności, że środki są rzeczywiście skuteczne. Podobnie istotna jest jakość systemów dozowania, których przetestowanie również jest rzeczą ważną. W następnej kolejności należy poprosić o konkretną ofertę na piśmie, w której można zawrzeć zobowiązania serwisowe oferenta, potrzeby szkoleniowe. Bardzo ważną kwestią są wszystkie certyfikaty dopuszczające produkty do obrotu, karty charakterystyki produktów, plany higieny.
Skorzystanie z takich konsultacji daje jednak nie tylko pewność co do słuszności danego środka. Nowicjusze w branży gastronomicznej często dopiero w trakcie rozmów z profesjonalistami uzmysławiają sobie, że sam środek nawet najskuteczniejszy to tylko część recepty na sukces. Równie istotny wpływ na czystość ich zastaw jak sam preparat mają też inne czynniki. Szczególnie ważna jest oczywiście woda,  dlatego przed otworzeniem punktu gastronomicznego zaleca się zbadanie twardości wody oraz zawartych w niej soli mineralnych, a także zaplanowanie punktu uzdatniania wody, zresztą nie tylko ze względu na zmywarki, ale także na na przykład piec konwekcyjno – parowy, kostkarkę czy ekspres do kawy.
– Oczywiście najważniejsza jest receptura danego preparatu, ale przy spełnieniu pewnych zasadniczych warunków. Podstawowymi warunkami skuteczności prawidłowo dobranego środka chemicznego jest prawidłowy stan zmywarki i odpowiednia jakość wody, z której korzysta zmywarka. Aby preparat chemiczny spełnił swoje zadania, musi być odpowiednio dobrany do rodzaju zabrudzeń naczyń i jakości wody (głównie zawartych w niej minerałów) – wyjaśnia Marcin Morawski z firmy Johnson Diversey, zaznaczając przy tym, że duży wpływ na skuteczne mycie ma wyeliminowanie złych nawyków personelu, na które szefostwo kuchni przysłowiowo przymyka oko, a niejednokrotnie samo jest ich inicjatorem.
– Niebagatelne znaczenie ma także prawidłowa obsługa procesu mycia przez personel – dodaje. – Zdarza się czasem, że z braku czasu pracownicy przepychają ręcznie kosze w zmywarkach tunelowych, skracając w ten sposób czas cyklu mycia, co nie pozwala działać roztworowi myjącemu przez odpowiednio długi czas.

Do zdań specjalnych?
Przedstawiciele producentów zgodni są także co do tego, że lepszy efekt daje stosowanie środków wyspecjalizowanych dla danego asortymentu niż tzw. uniwersalnych, jednak w tym przypadku klient najczęściej kieruje się głównie względami ekonomicznymi.
– Zazwyczaj lepiej jest stosować oddzielne preparaty chemiczne dla danego zadania. Zwykle wystarczają prawidłowo dobrane dwa środki: do mycia i do płukania. Jednak czasem trzeba posiłkować się dodatkowymi preparatami, np. wzmacniającymi proces mycia czy usuwającymi szczególny rodzaj zabrudzenia. Wymaga to zastosowania systemów dozujących, czasem skomplikowanych. Nie zawsze stosowanie systemów dozujących jest uzasadnione ekonomicznie – wyjaśnia Marcin Morawski
– Produkty uniwersalne pozwalają na jednoczesne mycie szkła i naczyń przy zachowaniu odpowiedniej jakości mycia. Zwykle jednak, szczególnie w przypadku najwyższych standardów czystości, zaleca się osobne specjalistyczne produkty do mycia szkła. Odpowiednią jakość mycia szkła otrzymamy dopiero sprawdzając i ustawiając wiele parametrów, które wpływają na efekt mycia. Środki uniwersalne z pewnością zapewnią podstawowy stan higieny naczyń, jednak klienci bardziej wymagający na pewno wybiorą środki specjalistyczne – mówi Szczepan Kroll.
Warto też pamiętać o tym, że należy sprawdzić, czy dany środek posiada wszystkie certyfikaty dopuszczające do obrotu, a w przypadku środków dezynfekcyjnych pozwolenie na obrót produktem biobójczym wydanym przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, karty charakterystyki produktu i co równie ważne polską etykietę.  

Tekst: Piotr Siwicki
Fot. Shutterstock

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.013053