Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Opinie

Sztuka bycia kelnerem
2009-04-23

Gdy zaczynaliśmy kelnerzy konkurowali jedynie w biegach z tacą. Dziś mamy już część teoretyczną – test, są ćwiczenia – serwis francuski oraz część poświęconą serwowaniu i dekantacji wina. Ponadto, w końcu jesteśmy na najważniejszych targach gastronomicznych w Polsce – mówi Grzegorz Górnik, prezes Krajowego Stowarzyszenia Kelnerów.

To już piąte Mistrzostwa Polski Kelnerów. Czym tegoroczne zawody różniły się od poprzednich?

Przede wszystkim różniły się poziomem uczestników i tym, że w końcu jesteśmy na najważniejszych targach gastronomicznych w Polsce. Obserwując zmiany, jakie zachodziły w Mistrzostwach Polski Kelnerów na przestrzeni lat to właśnie poziom zadań, które mieli do wykonania zawodnicy zmienił się najbardziej. Gdy zaczynaliśmy kelnerzy konkurowali jedynie w biegach z tacą. Dziś mamy już część teoretyczną – test, są ćwiczenia – serwis francuski oraz część poświęconą serwowaniu i dekantacji wina. Wydaje mi się, że jest to dość szeroki zakres. Uczestnicy tegorocznych Mistrzostw prezentowali wysoki poziom jednak widać było, że trema kilka osób zgubiła.

W jaki sposób wyłonili Państwo tegorocznych zawodników?

Selekcji uczestników dokonują przedstawiciele naszego stowarzyszenia, których mamy już w prawie każdym regionie Polski. Staramy się wyszukiwać pasjonatów i miłośników, którzy chcieliby z nami współpracować i brać udział w tego typu przedsięwzięciach.

Mógłby Pan bliżej przedstawić zadania, z którymi zmierzyli się zawodnicy uczestniczący w tegorocznych Mistrzostwach?

Pierwszym zadaniem był test, składający się z 20 pytań, przygotowanych przez 4 różne osoby, tak by nie było możliwości żeby ktoś znał wszystkie pytania. Chcemy unikać różnego rodzaju manipulacji. Pytania były z różnych dziedzin. Większość dotyczyła obsługi konsumenta. Były także pytania o kuchnię, wino i bar. Staraliśmy się ułożyć test tak by dotyczył tego z czym kelner ma do czynienia na co dzień. Kolejnym zadaniem był serwis francuski, który ze względu na efektowny charakter bardzo podoba się gościom. Widać było także, że ta konkurencja cieszyła się dużym zainteresowaniem publiczności. Na serwis francuski składa się wiele elementów przez co łatwo popełnić błąd. To trudna konkurencja jednak dzięki niej jurorzy mogli dokładnie ocenić umiejętności zawodników. Zadaniem w finałowej serii, do której zakwalifikowało się 4 kelnerów, było profesjonalne podanie wina. Usłyszałem po cichu od naszego eksperta, sommeliera Bogdana Migasa, że jeden z kelnerów, nie będę mówił o kogo chodzi, miałby duże szanse w Mistrzostwach Sommelierów. Świadczy to o wysokim poziomie naszych zawodów.

Jakie cele w codziennej działalności stawia sobie Krajowe Stowarzyszenie Kelnerów?

Naszym głównym zadaniem jest poradnictwo. Kelnerzy bardzo często do nas dzwonią, radzą się i pytają o różne rzeczy związane z codzienną pracą kelnera. Ponad to współpracujemy z wieloma szkołami gastronomicznymi, w których staramy się zaszczepiać dobre idee i zasady obsługi konsumenta. Widzimy, że nasze pomysły cieszą się zainteresowaniem i coraz więcej nauczycieli zgłasza się do nas z chęcią współpracy.

Jakie macie Państwo plany na przyszłość?

Chcielibyśmy jeszcze w tym roku przygotować jakąś ciekawą imprezę dla kelnerów. Ponad to rozmawiamy obecnie w Stowarzyszeniu o światowym dniu kelnera. Podjęliśmy już nawet uchwałę o tym by dzień ten przypadał na 15 sierpnia. Zastanawiamy się jeszcze nad formą obchodów tego dnia jednak uważamy, że taka uroczystość się kelnerom należy. 

Jakie korzyści daje triumf w Mistrzostwach Polski Kelnerów?

O to najlepiej byłoby spytać zwycięzce. Mistrzostwa nie są jeszcze na tyle rozpropagowaną imprezą, jak na przykład zawody kucharskie, by wiązało się to z dużą popularnością. Mamy oczywiście nadzieję, że może za kilka lat i nam uda się wypromować Mistrza Polski Kelnerów. Na razie o naszej imprezie mówi branża. Widać, że wielu naszych laureatów zyskało na tym zmieniając  miejsce pracy. Tak więc zadowoleni jesteśmy i oni i my.

Jak ocenia Pan poziom polskich kelnerów? Czy zmienia się on na lepsze na przestrzeni lat?

My robimy wszystko żeby ten poziom rósł. Najważniejsze by rozwojem i doskonaleniem kelnerów zajmowali się ludzie doświadczeni i wykształceni, wręcz pasjonaci tego zawodu. My jako stowarzyszenie chcemy otworzyć oddziały w każdym województwie by łatwiej zrzeszać takich kelnerów. Następnym krokiem w rozwoju będzie wprowadzenie standaryzacji restauracji. Będziemy chcieli wprowadzić jednolity standard, który wyznaczałby dobry poziom obsługi.

Dziękuję za rozmowę.

 

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.013276