Meble Plus Rynek Mebli Produkcja Mebli

Analizy

Droga do biznesu
2009-02-18

Franczyza, która od kilkunastu lat gości w Polsce, na dobre zadomowiła się na naszym rynku. Jednym z obszarów, w którym system sieci rozwija się wyjątkowo dobrze jest gastronomia. Jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą franczyza? Czy działanie w sieci to pewny sukces?

Franczyza trafiła do Polski z Zachodu, po przemianach gospodarczo-rynkowych na przełomie lat 80 i 90 XX wieku. Po niezbyt fortunnych początkach, wynikających głównie z braku wiedzy (know how) i przygotowania do tego typu działań, model ten zaczął się stabilizować. Na przestrzeni ostatnich kilku lat franczyza odnotowała znaczny wzrost inwestycji, stając się jednym z najpopularniejszych pomysłów na biznes. W Polsce podobnie jak na Zachodzie obejmuje ona wiele sektorów gospodarki, w tym także gastronomię. Bardzo popularne są prowadzone w systemie franczyzy różnego rodzaju bary (m.in. Frucum), coffee shopy (m.in. Wayne's Coffee) i fast foody (m.in. Mc Donald's). Dużym powodzeniem cieszą się też pizzerie, których na naszym rynku stale przybywa. Wystarczy wspomnieć o takich markach, jak Telepizza czy DeGrasso by zobaczyć, że we franczyzie działają prawdziwi rynkowi potentaci.

Sukces prawie murowany
Na czym więc polega spektakularny sukces takiego systemu? Jakie zalety ma franczyza w porównaniu z biznesem prowadzonym na własną rękę?
-Przede wszystkim franczyzobiorcy korzystają ze sprawdzonego pomysłu, marki. A know-how i marka firmy to atuty, których wartość buduje się latami. Dzięki franczyzie biorca, posiadając stosunkowo nieduży kapitał, może skorzystać z doświadczeń gospodarczych (know-how) franczyzodawcy oraz z renomy (goodwill) nazwy i znaków handlowych jego firmy. A równocześnie pozostaje niezależnym przedsiębiorcą – wyjaśnia  Anna Smolińska, przedstawiciel POF (Polskiej Organizacji Franczyzodawców). -Ponadto bezpośrednią korzyścią z przystąpienia do sieci franczyzowej jest obniżenie ryzyka związanego z uruchomieniem działalności gospodarczej. To z kolei zwiększa wiarygodność franczyzobiorcy w oczach kontrahentów, w tym także instytucji finansowych. Badania i doświadczenia zachodnich rynków dowodzą, że liczba upadłości przedsiębiorstw działających w ramach systemów jest znacznie mniejsza niż tych działających samodzielnie.
Dużym atutem franczyzy jest pomoc, na którą może liczyć franczyzobiorca. Co więcej, nie musi on mieć dużego doświadczenia w branży, którą ma zamiar się zajmować.
-Pomoc dotyczy wszelkich aspektów prowadzenia działalności gospodarczej: organizacji i prowadzenia przedsiębiorstwa, wyboru lokalizacji, zakupu wyposażenia, zarządzania personelem itp. Niekiedy franczyzobiorca otrzymuje także prawo wyłącznej sprzedaży czy wyłącznego świadczenia usług na danym obszarze. Dzięki takiej pomocy utowrzenie i prowadzenie firmy w ramach sieci franczyzowej wymaga mniejszych nakładów kapitałowych niż prowadzenie samodzielnego biznesu – wyjaśnia Anna Smolińska.
Inną, jakże istotną korzyścią wypływającą z działalności w systemie jest promocja i reklama. Franczyzodawca podejmuje działania marketingowe, z których korzystają wszyscy franczyzobiorcy.
-Korzyści dotyczą także działalności badawczej i rozwojowej podejmowanej przez franczyzodawcę. Z jej efektów korzystają wszyscy franczyzobiorcy, którzy działając w pojedynkę nie mieliby po prostu na to pieniędzy – mówi Anna Smolińska.
Nie tylko franczyzobiorcy korzystają na działalności w systemie. Franczyza to także szereg profitów dla franczyzodawców. Do jednych z najważniejszych Anna Smolińska zalicza to, że:
-Franczyzodawca może rozwijać sieć, otwierać kolejne punkty franczyzowe, wzmacniać przez to swoją markę bez ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Na co uważać?
Franczyza, podobnie jak każdy biznes, niesie ze sobą nie tylko korzyści ale także pewne ryzyko. Może jest ono nieco mniejsze niż w przypadku przedsiębiorstwa prowadzonego na własną rękę ale pewne zagrożenia są, i trzeba o nich pamiętać.
-Jeżeli chodzi o franczyzobiorców to nie tyle zagrożeniem, co wadą franczyzy może być m.in. kontrola ze strony franczyzodawcy. Dotyczy ona głównie utrzymywania jakości usług i towarów oferowanych przez franczyzobiorcę. Kolejną wadą może być wyłączność sprzedaży na ściśle określonym terytorium. Ponadto franczyzobiorca ma dokładnie sprecyzowane, jakimi towarami może handlować, a także z jakich źródeł zaopatrzenia może korzystać - wylicza Anna Smolińska. - Z punktu widzenia franczyzobiorcy ograniczenia takie mogą spowalniać, lub wręcz blokować jego rozwój. Ponadto zdarza się, że decyzje franczyzodawcy okazują się chybione. Błędna polityka franczyzodawcy może odbijać się na rentowności działalności prowadzonej przez franczyzobiorcę i de facto działać na jego szkodę. Umowa wiążąca franczyzodawcę i franczyzobiorcę z reguły zawiera daleko idące ograniczenia, co do możliwości sprzedaży przez franczyzobiorcę jego przedsiębiorstwa. To również wada. Franczyzodawca rezerwuje zwykle sobie prawo do wyrażenia zgody na tę transakcję, ponieważ chce, aby ewentualny nabywca spełniał określone przez niego warunki.
Jak widać jest o czym myśleć. Również franczyzodawcy powinni uważnie dobierać potencjalnych franczyzobiorców ponieważ na nich także czyhają różne niebezpieczeństwa, które mogą niekorzystnie wpływać na całą sieć.
-Dla franczyzodawcy zagrożeniem są nieuczciwi franczyzobiorcy, którzy mogą prowadzić punkt franczyzowy niezgodnie z wymaganiami sieci np. kupować produkty na rynku, a nie od dawcy licencji - może to się wiązać z pogorszeniem jakości produktów. Takie działania mogą powodować utratę renomy marki, bo jeśli klient będzie niezadowolony z obsługi w jednym z punktów franczyzowych, to jego niechęć przełoży się na całą sieć, a nie tylko na konkretny punkt – przestżega Anna Smolińska.

Na czas kryzysu
Warto zastanowić się, jak franczyza działa w czasie kryzysu finansowego. Czy działając w seci łątwiej sprostać trudom recesji?
-Zdecydowanie łatwiej przetrwać kryzys działając we franczyzie, chociażby ze względu na to, że klienci w ostatniej kolejności rezygnują z zakupów produktów znanych marek. Poza tym mając wsparcie sieci, łatwiej jest znaleźć rozwiązania napotkanych problemów, można liczyć na wsparcie finansowe – ocenia Anna Smolińska.
Wydaje się zatem, że franczyza jest dobrym pomysłem na biznes, zwłaszcza dla tych, którym nie przeszkadza działanie pod kontrolą. W zamian za ograniczenie swobody franczyzobiorcom oferuje się parasol ochronny, który minimalizuje ryzyko inwestycji. Należy pamiętać o dokładnym zapoznaniu się z umową franczyzową, podpisywaną indywidualnie między franczyzobiorcą i franczyzodawcą, bez względu na rodzaj działalności. Każda marka ma swoje specyficzne wymogi, które należy spełnić by stać się częścią sieci.
Obserwując rozwój, jaki zanotowała franczyza w ostatnich kilku latach można stwierdzić, że działalność ta stała się stałym elementem polskiego rynku, w tym także segmentu gastronomicznego. Niemal każdy kto chciałby otworzyć restaurację, bar czy pizzerię rozważa udział w systemie. Sukces jakim szczycą się liczni uczestnicy franczyzy jest wystarczającym sygnałem do tego, że warto myśleć o rozpoczęciu działalności pod znanym szyldem. Oczywiście, podobnie jak w przypadku innych pomysłów na biznes, należy podejść do franczyzy z rozsądkiem, przeanalizować wszystkie za i przeciw oraz nastawić się na ciężką pracę, która może przynieść sporą satysfakcję.
 

RASTER
Wybrane pizzerie działające w Polsce w systemie franczyzy

nazwa charakterystyka
Telepizza największa sieć pizzerii specjalizująca się w dostawie pizzy do domu, biura oraz konsumpcji na miejscu. TelePizza posiada łącznie ponad 1000 lokali w 8 krajach (m.in. Hiszpanii, Portugalii, Chile, Polsce) oraz personel składający się z 40 tys. pracowników. W Polsce Telepizza posiada około 100 lokali w tym 60 proc. stanowią lokale własne, 40 proc. placówki franczyzowe.
Przewidywana suma inwestycji: minimalna kwota inwestycji 180 tys. zł.
DeGrasso jedna z największych polskich sieci pizzerii. Franczyzobiorcy prowadzą 150 lokali DeGrasso. Przewidywana suma inwestycji: 150 tys. zł.
Presto Pizza jest niedużą, ale szybko rozwijającą się siecią pizzerii, która rozpoczęła działalność w 2005 roku. W chwili obecnej do sieci należy 5 restauracji, w tym 3 jednostki franczyzowe. Przewidywana suma inwestycji: od 100 do 200 tys. zł w zależności od wielkości lokalu i jego lokalizacji, opłata wstępna - 10 tys. zł, opłata miesięczna – 5 proc. netto od obrotu.
Solo Pizza sieć lokali Solo Pizza istnieje na rynku od 1995 r. W jej skład wchodzi 5 lokali w tym 2 jednostki franczyzowe. Przewidywana suma inwestycji: ok. 120 tys. zł.

 TEKST: WOJCIECH NAPORA
 

 

Komentarze
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj komentarz bądź pierwszy.

tytuł


treść komentarza


Imię i Nazwisko (lub pseudonim)


E-mail


SPA BUSINESS DOMY DREWNIANE Łazienka Salon i Sypialnia Meble Plus Najlepiej Sprzedawane PROJEKTY DOMÓW Podłogi i Ściany PRODUKCJA MEBLI restaurator RYNEK MEBLI Świat Łazienek i Kuchni Świat Alkoholi Urządzamy Łazienki Drinki Urządamy Kuchnie Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Meble i Dekoracje Wybieramy Oświetlenie
Strona głównaPrenumerataReklamaArchiwumO nasRedakcja

Copyright by Publikator Sp. z o.o. 2018, webmaster: webpublikator.com.pl
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego portalu. Więcej o plikach cookies w regulaminie.

Publikator Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-425 przy ul. Cieszyńska 3a, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
nr KRS 0000084741, kapitał zakładowy 220.000 zł, NIP: 542-021-03-91

0.014869